Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /www/inc.basics.php on line 4 Artikel: Het ordenen van je adminstratie

Top Orde logoZonder orde in je administratie is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om overzicht in je financiën te krijgen. Het bijhouden van de administratie is voor velen, net als het bijhouden van een kasboek, niet de aller-leukst denkbare klus.

Dus gooi ik om te beginnen een paar waarheden in de strijd:
-    Waar een wil is, is een weg.
-    Doe niet een hele berg in één keer, meer elke keer een stukje.
-    Hou vol!

Ordenen in 5 stappen:

  1. 1) Zoek een geschikte plek in huis voor je administratie. Vaak is dat de werkkamer waar ook de computer staat. Verzamel hier al je papieren, stapels en ordners. Zet hier ook een postbakje neer waar je vanaf nu alle verse post in gaat verzamelen.
  2. 2) Sorteer de papieren in twee stappen dat doe je zo:
    a.    Pak één vel beet en beslis of het mag blijven of weg kan. Bewaar niet te veel informatie het merendeel (90%!) kijk je nooit meer in. Alleen informatie die je nodig hebt voor de belastingdienst (jaaropgaven e.d.) dien je vijf jaar te bewaren.
    b.    Leg het blaadje op een stapel en plak er een post-it bij met daarop het onderwerp.
    c.    Ga zo door met stapeltjes maken. Let erop dat je 1 voor 1 de blaadjes pakt!
  3. 3) Stop de stapeltjes die bij elkaar horen in een ordner. Zo maak je bijvoorbeeld een ordner voor alles over je werk, je huis, verzekeringen, bankzaken, lidmaatschappen, bonnetjes en garanties, enz.
  4. 4) Wauw, je hebt nu een geordende administratie! Verzamel nu alle overgebleven papieren en berg die ook op. Vertel al je huisgenoten waar ze nu alles kunnen vinden.
  5. 5) Werk nu wekelijks je administratie bij door alle post en betalingen af te handelen. Neem hiervoor een vast moment in de week zodat je het niet vergeet en zodat het niet een grote klus wordt, maar behapbaar blijft.

Lukt het niet in één keer? Geef de moed niet op en hou vol. Je zult zien dat je er gaandeweg steeds beter en wordt en dat je vaart zal toenemen. Vind je het moeilijk? Zoek dan hulp van bijvoorbeeld een vriend of een professional.

Annemiek Tigchelaar, Top Orde Professional Organizing
http://www.toporde.nl

Tweet dit artikel!

Nog geen reacties.

Andere artikelen op PlanJeBudget

Verantwoord Lenen geplaatst op 03 07 2015

PlanJeBudget behaalt grens 8000 gebruikers geplaatst op 05 11 2014

Bespaar op brochure/folder drukkosten! geplaatst op 04 11 2014

PJB heeft nu 5500 gebruikers! geplaatst op 22 03 2013

PJB groeit sterk: Meer dan 4000 gezinnen! geplaatst op 09 08 2012

Meer dan 3000 gezinnen maken gebruik van PlanJeBudget geplaatst op 11 11 2011

PlanJeBudget behaalt grens 2000 gebruikers geplaatst op 24 03 2011

Een fantastisch 2011 toegewenst! geplaatst op 04 01 2011

Fijne kerstdagen geplaatst op 26 12 2010

Cadeaustress in december voorkomen? geplaatst op 11 11 2010

Marktplaats.nl een makkelijke manier om extra geld te verdienen geplaatst op 10 08 2010

Wat is nodig? Wat is leuk? Wat is mogelijk? geplaatst op 28 06 2010

Hoe hou je een dagje pretpark betaalbaar? geplaatst op 21 06 2010

Als tijd geld is; Hoe arm ben je dan als je geen tijd hebt? geplaatst op 14 06 2010

Tijd om je papieren op te ruimen?! geplaatst op 07 06 2010

Plan je rust geplaatst op 31 05 2010

Op zoek naar geld geplaatst op 24 05 2010

Geld besparen door overzicht geplaatst op 23 05 2010

Uitkomen met uw geld geplaatst op 16 05 2010

Het ordenen van je adminstratie geplaatst op 16 05 2010

Hand op de knip geplaatst op 16 05 2010

Je archief opschonen geplaatst op 16 05 2010

Rommel op kantoor werkt stress in de hand geplaatst op 16 05 2010

Een dubbeltje op zijn kant geplaatst op 16 05 2010

PJB start samenwerking NBPO! geplaatst op 16 05 2010


Contact
PlanJeBudget.nl verbetert graag constant haar dienstverlening. Wanneer er dingen zijn die u mist of die volgens u beter kunnen, laat dat via onderstaand formulier weten!

Onderwerp:

Bericht: